Skip to content Skip to footer

Produkcja felg aluminiowych

Aluminiowe felgi to takie, które wykonane zostały ze stopu aluminium lub magnezu. Stopy są mieszaninami metalu i innych pierwiastków. Zapewniają one większą wytrzymałość w zestawieniu z czystymi metalami. Felgi aluminiowe produkowane są na kilka standardowych sposobów.

Kucie aluminium

Stopy aluminium lub magnezu są standardowo lżejsze z taką samą wytrzymałością, zapewniając lepsze przewodnictwo ciepła i często powodują ulepszony wygląd kosmetyczny na stalowych felgach. Choć stal będąca najczęstszym materiałem stosowanym w produkcji kół jest stopem żelaza i węgla, termin felgi stopowej jest zazwyczaj zarezerwowany dla kół wykonanych ze stopów metali nieżelaznych.

Kucie można wykonać za pomocą jednego lub wielostopniowego procesu z różnych stopów magnezu. Felgi produkowane w ten sposób mają zazwyczaj wyższą wytrzymałość i ciągliwość niż felgi aluminiowe, chociaż ich koszty są znacznie wyższe. Lakier do felg może pomóc w ich dodatkowym zabezpieczeniu.

Proces kucia wykorzystuje matrycę umieszczoną w dużej maszynie, która ma dużą siłę zamykania. Stopiony magnez wlewa się do rury wypełniającej, zwanej tuleją kulistą. Tłok popycha metal do matrycy z dużą prędkością i ciśnieniem, a magnez zestala się. Wówczas matryca jest otwarta, a koło zostaje zwolnione. Felgi produkowane w ten sposób mogą oferować obniżenie ceny i poprawę odporności na korozję, ale są mniej ciągliwe i mają niższą wytrzymałość. W celu jej poprawy również zastosować można lakier do felg.

Odlewanie ciśnieniowe i grawitacyjne

Ten proces zazwyczaj wykorzystuje stalową matrycę, która jest umieszczona nad tyglem wypełnionym stopionym magnezem. Najczęściej tygiel jest szczelnie zamknięty w stosunku do matrycy, a mieszanina gazu pod ciśnieniem lub pokrywa jest stosowana do wymieszania stopionego metalu ze słomką wlewu do dyszy.

Podczas obróbki, przy użyciu najlepszych metod można poprawiać ciągliwość na felgach magnezowych i aluminiowych, a całość zabezpieczyć lakierem do felg. Pozostają one jednak mniej plastyczne niż kute aluminium.

Natomiast koła z magnezu odlewane grawitacyjnie zazwyczaj zapewniają bardzo dobrą ciągliwość oraz właściwości względne powyżej tego, co można wykonać z odlewem aluminiowym. Koszty obsługi oprzyrządowania felg wykonanych w ten sposób są jednymi z najtańszych pośród wszystkich procesów. Umożliwia to niewielką produkcję partii, elastyczność w projektowaniu oraz krótki czas opracowywania.

Lakier do felg kupisz na Lakiery24.com