Palarnie zewnętrzne ustawiane są wszędzie tam, gdzie gromadzi się z konkretnego powodu duża ilość ludzi, a gdzie konieczne jest odizolowanie przestrzeni dla palących, od pozostałych dostępnych przestrzeni. Najczęściej wiaty palarnie umieszcza się na terenach należących do zakładów pracy. Jakie korzyści czerpie z tego pracodawca? Czy istnieje prawny obowiązek ustawiania tego rodzaju wiat?
Do czego potrzebne są osobne przestrzenie dla palących?
Palarnia zewnętrzna w zakładzie pracy jest nie tylko udogodnieniem dla osób palących, ale również wpływa korzystnie na ogół pracowników, jak i przynosi wymierne korzyści pracodawcom. Przede wszystkim tego rodzaju konstrukcje skutecznie izolują przestrzeń, w której dozwolone jest palenie papierosów, od pozostałych przestrzeni firmy (w których palenie nie jest dozwolone). Wpływa to korzystnie zarówno na palących, jak i niepalących.
Osoby palące uzyskują w ten sposób osłonę przed wiatrem, deszczem, czy jakimikolwiek innymi niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Skorzystanie z przerwy na papierosa jest łatwiejsze i trwa krócej. Osoby nie palące natomiast zyskują więcej przestrzeni wolnej od dymu tytoniowego, dzięki czemu praca jest przyjemniejsza, a atmosfera zdrowsza. Istotne jest to zwłaszcza w zakładach pracy, w których i tak występują już czynniki podnoszące ryzyko zawodowe.
Wiaty palarnie – inne korzyści dla pracodawcy
Palarnia zewnętrzna ustawiona w miejscu pracy pozwala na uniknięcie konfliktów w miejscu pracy, które mogą pojawiać się pomiędzy osobami palącymi i niepalącymi. Wpływa to na ogólny poziom zadowolenia pracowników i wydajność pracy. Ustawienie na terenie zakładu wiaty palarni sprawia również, że pracownicy, którzy palą robią to zawsze w jednym miejscu, dzięki czemu pracodawca może mieć większą kontrolę nad czasem, jaki poświęcają na przerwy na papierosa.
Palarnie zewnętrzne – czy reguluje je prawo pracy?
Kwestia palarni jest również pośrednio regulowane przez zapisy prawa pracy. Pracodawca ma obowiązek dostarczenia pracownikom takich zabezpieczeń, aby skutecznie zminimalizować wszelkie ryzyko, jakie pojawia się w miejscu pracy, w zakresie takim na jaki pozwalają warunki, oraz stan wiedzy i dostępne możliwości technologiczne.