Niektórzy pierwszy raz słyszą o czymś takim jak współczynnik odrzuceń jaki powinien być i jak bardzo wpływa na ogólne statystyki witryny. Inną nazwą współczynnika stosowaną w branży jest angielski termin bounce rate – terminy znaczą jak najbardziej to samo. Znajomość współczynnika pozwala określić, co mniej więcej robią użytkownicy internetu, wchodzący na daną stronę i ilu z nich opuszcza ją bez żadnych dalszych akcji.
Co to jest współczynnik odrzuceń?
Osobom, które miały już styczność z narzędziami i skryptami Google Analytics, nie trzeba tłumaczyć, co to jest współczynnik odrzuceń, ale w branży jest również wielu nowicjuszy pierwszy raz widzących takie pojęcie. Działanie i zasadność wyliczania współczynnika najłatwiej przedstawić na przykładzie hipotetycznej grupy internautów, odwiedzających daną witrynę. W grupie jest 100 osób, które po kliknięciu w link prowadzących do strony mogą:
– zostać tam, przeczytać wszystko, ale bez klikania w linki, korzystania z oferowanych produktów, przekierowań do sklepów, banerów, buttonów itd. Skrypt nie analizuje, czy ktoś wychodzi po trzech sekundach czy trzech godzinach. Liczy się to, że wyszedł, nie robiąc nic.
– wejść na chwilę, stwierdzając „nie, to nie dla mnie” i opuścić stronę
– wejść i bardzo dokładnie zapoznać się z zawartością strony. Oczywiście dla właściciela witryny najbardziej korzystny jest ten trzeci model zachowania, zakładając więc że każdy z internautów w grupie zachowa się właśnie tak, można otrzymać współczynnik odrzuceń w wysokości 0. Sytuacaja z punktu pierwszego i drugiego w przypadku całej grupy podniesie współczynnik do 100.
Współczynnik odrzuceń jaki powinien być?
Na obniżenie współczynnika odrzuceń można wpływać wieloma różnymi sposobami. Często internauta przedwcześnie opuszcza nawet dość atrakcyjną witrynę, bo jest przeładowana, niezoptymalizowana i za długo się wczytuje. Słaby komputer, słaby internet lub urządzenie mobilne, które może nie radzić sobie z wersją strony przeznaczoną dla użytkowników komputerów spowolnią czas jej ładowania się. Duży wpływ na natychmiastowe zainteresowanie internautów stroną ma przemyślana szata graficzna, ale gdy jest zbyt przekombinowana, przyniesie odwrotny skutek. Ważne kryterium to treść, jednak jest ona oceniana przeważnie dopiero wtedy, gdy odwiedzający nie ucieknie z powodu długiego ładowania się strony czy też niesmacznych kombinacji graficznych.