Warto wiedzieć, że firma nie staje się liderem rynku w swojej branży przez przypadek. Jakie działania musi podejmować przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją musztardy, by stać się wiodącym producentem?
Słuchanie klientów
Wiodący producent musztardy przede wszystkim słucha opinii klientów na temat swoich produktów. Bierze pod uwagę konstruktywną krytykę w kwestii smaku, sposobu promocji czy wyglądu opakowania. Przedsiębiorstwo, które jest liderem swojej branży musi wychodzić naprzeciw systematycznie rosnącym oczekiwaniom klientów. Słuchanie klientów umożliwia przede wszystkim na odpowiednie dopasowanie szerokiej oferty asortymentowej do potrzeb swoich stałych i potencjalnych klientów.
Firmy specjalizujące się w produkcji musztardy bardzo często oferują 90% wymagań, jednak zapominają o 10% najbardziej istotnych, od których będzie zależała ostateczna sprzedaż. Ponadto słuchanie klientów sprawia, że przedsiębiorstwo może dowiedzieć się dokładnie za jakie cechy produktu klient jest w stanie zapłacić. Jak wiadomo żadna osoba nie jest zainteresowana zaopatrzeniem się w produkt, którego cena została podniesiona, a jakość została na tym samym poziomie. Zawsze jeden niezadowolony klient będzie przekładał się na kilku straconych, ponieważ osoba, której nie smakuje dana musztarda powie o tym znajomym. Zdecydowanie rzadziej ludzie rekomendują innym dany produkt.
Ciągłe doskonalenie
Zdecydowana większość przedsiębiorstw bez względu na branżę niestety już po pierwszych sukcesach nie jest zainteresowana podnoszeniem jakości świadczonych usług czy produktów. Wychodzi z błędnego założenia, że skoro dotychczasowy sposób się doskonale sprawdził, nie ma potrzeby żadnych zmian. Należy jednak mieć świadomość, że w biznesie nic nie jest pewne, dlatego trzeba cały czas systematycznie dostosowywać się do nowych warunków rynkowych.
Warto koniecznie podkreślić, że obecny rynek bez względu na branżę wymaga ciągłego doskonalenia, a także odpowiedniego zarządzania zmianami. Oferuje jednak bardzo dużą liczbę narzędzi, które kolei nie wymagają wcale kosztownych szkoleń czy kursów. Ponadto są niezwykle proste jeżeli chodzi o wdrożenie. Należy również zaznaczyć, że powszechnie dostępna jest profesjonalna literatura biznesowa, która umożliwia na zgłębienie tajników Kaizen czy Lean Management.
Wdrożenie procesu strategicznego planowania
Wiodący producent musztardy w momencie, gdy osiągnie cele zaplanowane na dany rok, ustala sobie kolejne. Jest to istota strategicznego planowania. Należy zdawać sobie sprawę, że w największych przedsiębiorstwach, liderach swoich branż , cele strategiczne muszą być określane nie tylko na krótki okres (1-3 lata), ale również długi okres (5-10 lat). W rzeczywistości w dużych firmach cele strategiczne są określane na krótki (1-3 lata) i długi okres (5-10 lat). Firma może zatem zdecydować, że w krótkim okresie podwoi swoje obroty, a w dłuższym przejmie istotnych graczy na rynku.
Przedsiębiorstwo, dzięki temu że stawia sobie kolejne cele strategiczne, podporządkowuje wszystkie działania, by je zrealizować. Kolejną istotną kwestią jest fakt, że planowanie strategiczne zawsze będzie przynajmniej kilkumiesięcznym procesem. Firma nie może go mylić z planowaniem operacyjnym.