Wielu początkującym programistom wydaje się, że stworzenie dobrej gry komputerowej nie jest zadaniem trudnym i czasochłonnym. Wystarczy kilka podstawowych komend w danym języku programowania, wdrożenie jakiegoś innowacyjnego pomysłu i uniknięcie błędów, które popełnili inni, aby odnieść sukces. Czy tak jest w rzeczywistości? Jak przebiega proces tworzenia gier komputerowych i co warto o nim wiedzieć? Od czego zacząć, aby nie popełnić błędów niemożliwych lub czasochłonnych w naprawieniu?
Tworzenie gier – etap I – pomysł i projekt
Wbrew pozorom pierwszym etapem przy tworzeniu jakiejkolwiek aplikacji, w tym również gier komputerowych (nie ma tutaj znaczenia platforma, na która dana gra ma być napisana), jest posiadanie dobrego pomysłu i próba przedstawienia go w wersji opisowej. Wystarczy mam do tego zwykła kartka papieru lub arkusz tekstowy. Należy rozpisać wszystkie założenia gry przewidując jednocześnie już na tym etapie wszelkie możliwe problemy związane z adaptacją bądź samym kodem gry. Dopiero po takim przygotowaniu projektu i przejrzeniu go przez przynajmniej kilka osób można przystąpić do drugiego etapu, jakim jest kodowanie.
Tworzenie gier – etap II – napisanie kodu
Drugim etapem podczas tworzenia gry komputerowej jest napisanie samego kodu gry. Wbrew pozorom samodzielne napisanie nawet prostej aplikacji nie jest zadaniem prostym i łatwym. Mowa tutaj nie tylko o możliwych do popełniania błędach bądź niemożliwości przedyskutowania pomysłów z innymi członkami zespołu, ale również o ilości czasu niezbędnego na wykonanie gry. Współczesne produkcje tworzone są przez wiele miesięcy w obsadzie przynajmniej kilkunastu osób! Niemal każda firma tworząca gry to zespół składający się nie tylko z programistów odpowiedzialnych za sam kod, ale również innych osób odpowiedzialnych za sprawne funkcjonowanie zespołu czy weryfikację pomysłów wraz z np. liniami tekstu w grze.
Tworzenie gier – etap III – testowanie
Jeżeli dana firma tworząca gry przejdzie już przez etap pisania kodu, pozostaje dokładne przetestowanie produktu i wprowadzenie niezbędnych poprawek. Z perspektywy graczy nie ma chyba nic gorszego niż zakup gry, która jest niegrywalna ze względu na ilość błędów i bugów. Jednocześnie wypuszczenie na rynek „niepełnowartościowego” produktu może zrazić kolejne osoby, które po zapoznaniu się z nieprzychylnymi recenzjami zrezygnują z zakupu.
Tworzenie gier – etap IV – dystrybucja
Ostatnim etapem, z którym musi się zmierzyć każdy game developer, jest dystrybucja gotowej gry. Rzadko kiedy zdajemy sobie sprawę z tego, że produkcja gry to nie tylko stworzenie dobrego produktu, ale również odpowiedni marketing i wykreowanie potrzeb związanych z posiadaniem konkretnego tytułu – powinien pamiętać o tym każdy game developer.
Więcej o tworzeniu gier dowiesz się na stronie http://ifun4all.com/